پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

بالاخره بازار ارزاق عمومی، رنگ کاهش قیمت‌ها را هم دید

  • کد خبر: ۱۲۶۴۳۷
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
بالاخره بازار ارزاق عمومی، رنگ کاهش قیمت‌ها را هم دید
به گفته عمده فروشان، برخلاف فصل بهار، این روز‌ها بازار برنج داخلی و خارجی شاهد ثبات است. آن‌ها همچنین می‌گویند که با کاهش قیمت جهانی مواد غذایی و پایان فصل برداشت حبوبات در داخل کشور، قیمت انواع حبوبات فله نیز در یک ماه گذشته رو به کاهش بوده است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ از زمان اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در اردیبهشت، قیمت بیشتر اقلام اساسی افزایش چشمگیری یافته و این موضوع سبب شده است تورم برخی اقلام اساسی رشد فراوان داشته باشد؛ برای نمونه، تورم سالانه روغن مایع به ۳۱۴ درصد هم رسید. هرچند مسئولان سعی کردند با پرداخت یارانه نقدی تا حدودی کاهش قدرت خرید مردم را جبران کنند، روند شتابان تورم سبب شده است قدرت خرید در چند ماه اخیر، بسیار کاهش یابد. این موضوع مسئولان تنظیم بازار را بر آن داشت با درنظرگرفتن تمهیداتی آرامش را به بازار برگردانند. کاهش تعرفه واردات برخی کالا‌های اساسی، افزایش واردات مواد اولیه کارخانه‌های روغن خوراکی و تسهیل واردات برنج، از جمله راهکار‌هایی بود که در این راستا اتخاذ شد.

کاهش قیمت کالا‌های اساسی

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از تأثیر مثبت این سیاست‌ها بر بازار خبر داده و گفته است: با توجه به رکود بازار دوباره شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخی اقلام روغن خوراکی در کشور هستیم. قاسمعلی حسنی با اشاره به ثبات و کاهش قیمت برخی کالا‌های اساسی به ایرنا گفت: پیش از این، هر بسته پنیر معمولی ۴۰۰ گرمی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که در روز‌های اخیر، مبلغ آن به ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.

اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر بسته بندی ۲۳هزار تومان است و شرکت‌های بسته بندی هر بسته ۹۰۰ گرمی را به قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسانند. او افزود: با توجه به ادامه فصل برداشت برنج و روند واردات و رکود بازار، قیمت برنج همچنان ثابت باقی مانده است و نه تنها این محصول افزایش قیمتی نداشته، بلکه ممکن است در روز‌های اخیر، قیمت این محصول کاهش یابد.

وضعیت بازار کلی فروشی‌های مشهد

برای بررسی وضعیت بازار کالا‌های اساسی در مشهد با چند عمده فروش مواد غذایی در خیابان مصلی تماس می‌گیریم. این فروشندگان به شهرآرا می‌گویند که در ۱۰ روز اخیر، شرکت‌ها روغن‌های خوراکی بسیاری به فروشگاه‌های مصلی آورده اند، اما مردم به اندازه نیازشان روغن خریداری می‌کنند؛ وقتی یک بطری کوچک روغن ۸۱۰ گرمی ۵۵ هزار تومان قیمت دارد، دیگر مردم دلیلی برای خرید زیاد نمی‌بینند.

به گفته این عمده فروشان، برخلاف فصل بهار، این روز‌ها بازار برنج داخلی و خارجی شاهد ثبات است. آن‌ها همچنین می‌گویند که با کاهش قیمت جهانی مواد غذایی و پایان فصل برداشت حبوبات در داخل کشور، قیمت انواع حبوبات فله نیز در یک ماه گذشته رو به کاهش بوده است و بسته‌های ۹۰۰ گرمی این محصولات، درصدی کاهش قیمت داشته اند.

تداوم کاهش قیمت روغن

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره وضعیت بازار کالا‌های اساسی می‌گوید: براساس رصد‌های صورت گرفته از بازار کالا‌های اساسی در استان و مشهد مشخص شده که قیمت برخی از اقلام مانند روغن در بازار کاهش یافته است. ناصر شعربافیان می‌افزاید: دو ماه قبل مقرر شد انواع روغن در بازار ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته باشد. در مرحله اول، قیمت روغن در بازار ۱۰ درصد کاهش یافت و اکنون قیمت آن کاهش بیشتری یافته است و پیش بینی می‌شود که این کاهش قیمت تا ۲۵ درصد نیز برسد. وی ادامه می‌دهد: به دنبال کاهش قیمت جهانی روغن خام، دستور کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی روغن اجرایی شده است.

وی با اشاره به برداشت برنج‌های داخلی می‌گوید: آغاز برداشت برنج در استان‌های شمالی سبب شده است قیمت برنج‌های موجود در بازار به ثبات برسد و شاهد افزایش قیمت برنج داخلی در بازار نباشیم. اکنون وضعیت بازار برنج رقابتی است و همین موضوع باعث شده برخی از توزیع کنندگان، کالا‌های خود را با حداقل سود مجاز در بازار عرضه کنند.

ثبات قیمت شکر

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، قیمت مصوب شکر ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان برای مصرف کنندگان تعیین شده است، اما اوایل ماه محرم قیمت هر کیلوگرم شکر به بیش از ۲۶ هزار تومان هم در مشهد رسیده بود. با این حال مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ثبات قیمت در بازار شکر خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون شکر در بازار به قیمت مصوب درحال توزیع است.

گرانی تخم مرغ

بررسی وضعیت قیمت کالا‌های اساسی در هفته جاری، حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالا‌ها و رکود در بازار آن هاست، اما قیمت تخم مرغ که در روز‌های اخیر، روند صعودی به خود گرفته، همچنان بر این مدار پیش می‌رود. براین اساس، قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته بین ۵ تا ۷ هزار تومان افزایش داشته است. شعربافیان با تأیید افزایش قیمت تخم مرغ می‌گوید: کاهش فصل گرما سبب افزایش تقاضا برای خرید تخم مرغ در بازار و افزایش قیمت این کالا در بازار شده است. هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار به قیمت مصوب ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

تأمین و توزیع کالا‌های اساسی

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه کالا‌های اساسی مورد نیاز زائران و مجاوران به وفور در بازار مشهد وجود دارد، می‌گوید: برنج، روغن، شکر و سایر کالا‌ها به وفور تأمین شده و قیمت‌های توزیع نیز همان قیمت‌های مصوب است. امیر دلداری می‌افزاید: بازخورد‌هایی که از واحد‌های صنفی شهر گرفته ایم، نشان می‌دهد کالا‌های اساسی بیش از نیاز مجاوران و زائران در بازار موجود است و این موضوع سبب ثبات قیمت‌ها در بازار شده است.

بالاخره بازار، رنگ کاهش قیمت‌ها را هم دید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->